torsdag den 28. juni 2007

News fra UK...

Så er vi godt og vel halvvejs i ferien.
Her har vi et par stemningsbilleder fra England.
Bl.a. her fra turens skrappeste stigning på 30%. Det lave gear giver vist sig selv:-)
Her er vi kravlet i læ for regn ved et havecenter nær Silverstone, hvor vi hentede "wellies". Det er Jesper Kjær´s MGC ved siden af B´eren.Claudia på vej ned af 2 meter bred "cykelsti" I Devon , Sydengland. Disse veje fandt vi rigtig mange af:-)Og her er vi ved Land´s End i Cornwall. En fantastisk dag!Og her er B´eren kommet i godt selskab i dag i Beauliu, hvor vi besøgte National Motor Museum, og herefter den lokale klassiske bil forhandler.

Rent postkort foto! Fra Devons nordkyst.

mandag den 18. juni 2007

Så kan man lære det.....

Weekenden er gået med en herlig tur på Als. Her laver en flok sønderjyder årets største (og bedste) MG arrangement. 3 dage med hygge, grill, klubmesterskabsløb og drivingtests.
Det var egentlig Als løbet der for mange år siden ansporede mig til at købe en Midget, da jeg kunne se at den bedre kunne gøre sig til manøvreprøver end den MGB jeg ejede på det tidspunkt. Og de 2 sidste gange jeg har deltaget i lignende ting fik det da også det ønskede resultat,nemlig sejr.
TMR´s 2 biler under klubmesterskabsløbet. Det regnede. Meget...
TMR stillede med 2 biler, Claudia med ny motor som hun selv har overhalet her i vinters og jeg selv. Jeg var tændt, måske lidt overtændt, og med for megen tro på bilens evner. Skiftede motor sidste weekend og har nok ikke brugt den tid der var nødvendigt for at indstille den rigtigt:-(
Og da bilen ikke har kørt siden september sidste år havde jeg glemt alt om den periodiske fejl der drillede sidste år. Midt i en af prøverne gik bilen ud. ØV.
I en keglekørsel der varer ca. 37 sekunder er det en evighed når bilen skal startes igen.
Og for at gøre tingene værre kørte jeg lige efter, i Gymkhanaen, forbi en opgave og fik 10 strafsekunder for det. Så lær dog at kigge på rutekortet!!

Heldigvis kørte Claudia fantastisk og hev en flot 2. plads i Driving test hjem, og dermed sluttede hun foran teamets anden Midget som kom ind på en trods alt hæderlig 3. plads. Herover ses vinderne af Drivingtests og Gymkhana.
Det vigtigste var at vi havde en sjov formiddag på Sønderborg Køretekniske anlæg hvor ca 50 af de 95 tilmeldte MG biler havde valgt at stille op til sjov og ballade.
Fedt at folk i "pæne" biler også stiller op når der er mulighed for lidt sjov!

onsdag den 13. juni 2007

Video Padborg Park

Fandt en video fra Tidtagning på Padborg Park. Her kan man bl.a. kigge nærmere på 3 flotte Porsche 356, MGB og Ford Cortina.

mandag den 11. juni 2007

Ujævnt, men kørende....

Min reserve 1275 er nu monteret i gadebilen. Den kører, men lige nu kører den ikke godt. Tomgangen er meget ujævn, og når den får fuld spjæld er det heler ikke noget at råbe hurra ad. Måske ok til alm. brug, men jeg regner nu med at den skal yde max i ca 1 minut på Als.
Så de næste dage står den på fin justering. Måske et andet sæt karburatorer, og en anden strømfordeler. Den er stadig kvik i acceleration, men danmarks hurtigste Midget er den ikke mere!

torsdag den 7. juni 2007

Tilmelding , leje og motor..

Så er første halvdel af den danske historisk bane sæson ovre. Det giver så tid til nye gøremål og overvejelser. To af disse overvejelser er gået på 2 arrangementer i udlandet.
Nemlig Svensk Sportsvogns Meeting på Ring Knutstorp i starten af Juli og Oldtimer GrandPrix på Nürburg Ring den 10-12. august.
Jeg har for et par dage siden sendt min anmeldelse afsted til Tyskland! Så hvis jeg kommer igennem nåleøjet, så stiller jeg op dernede den 2. weekend i august:-)
Har fået at vide at det er en stor oplevelse, og sådan noget skal man prøve mens tid er!
Jeg har kigget lidt på resultatlisterne fra sidste år, og der stillede der en Triumph Spitfire 4 op, og når den kan så kan min Midget også! Desuden kørte Thorkild Stamp i Porsche 356 også sidste år, og ham kører jeg lige op med på de danske baner. Er godt klar over at en 356 nok er bedre på de lange stræk på Grand Prix banerne, men jeg tror på at Midgeten med et par modificeringer af bagtøjet godt ka være med.
Kikser tilmeldingen til Tyskland håber jeg på at jeg kan nå at melde mig til SSM i Sverige.
Fortsættelse følger.....

Ellers er jeg så småt gået i gang med at forberede mig på min studietur til England. Skal en tur på Silverstone og se klassisk race. Derovre har de serier med kun MG Midgets, godtnok noget kraftigere modificeret end vi har lov til herhjemme, men der skulle nok være et par tips at snuse op. Har været til MG træf derovre efterhånden en del gange nu, men det er første gang efter jeg selv er begyndt at køre baneløb, og nu er jeg nogle erfaringer rigere, og kan derfor stille de rigtige spørgsmål og finde de rigtige dele. Forhåbentlig..

Det blir den gule MGB der skal transportere Claudia og jeg rundt derovre, og selvfølgelig skal der gå et hjul leje en uge før vi skal afsted!

I den kommende weekend skal Morten og jeg til MG træf på Als, og her er der driving tests om søndagen, så derfor har jeg endnu et job der skal klares i denne weekend, nemlig et motorskift på min 66 Midget. Den mistede jo olietrykket sidste efterår på Ring Djursland, og har ikke kørt siden. Derfor må motoren ud, og enten fixer jeg den hurtigt, ellers så må reserve motoren puttes i. Den har knapt så mange hk, og da jeg har planer om at køre et par hillclimb senere i år vil jeg helst have den nuværende motor i igen, da der virkelig er skud i den.

Vi er alle klogere søndag. God weekend fra TMR:-)

mandag den 4. juni 2007

Padborg Park - Billeder

Flere billeder fra Padborg Park. Venligst sendt fra BirkelundMGteam . Tak:-)
Og resultater kan ses her: Raceresult.dk
Skarpt forfulgt af Frank Holm i Alfa Giulia. Stille & roligt!
Tæt trafik i svinget efter langsiden. 3 stk Lotus Cortina med HKH Prins Joachim forrest, Kaj i MGB og Warnich i Mini Cooper.
Fra tidtagning lige før målstregen.
30 biler til start = Tæt trafik.
Fra heat 2 . TMR i skarp forfølgelse af Carsten Warnich.Stolte vindere med medaljer. Formand Tommy Kjehr overrækker. I midten nr 2 i Div. A2, Peter Iversen i Porsche 356 Speedster, og til højre nr 1; Palle - Team Midget Racing:-)

søndag den 3. juni 2007

Klassesejr til TMR.... efter super race

En travl og begivenhedsrig weekend er nu overstået. Den endte godt, og det kan jeg bl.a. takke mit effektive pitcrew Jesper Kjær og Ole Aaen for.
Alt var ellers linet up hjemmefra, men efter træning lørdag stod det klart at jeg havde et køle problem. 2.5 liter vand var forsvundet fra kølesystemet. Umiddelbart så det ud til at det var mit ellers nye kølerdæksel der var problemet. Det var med 7 punds tryk; alt for lidt til motorsport. Desuden så det ud til at der kom lidt fra pakningen ved vandpumpen, men det var kun dråber, så indsatsen blev rettet imod at fixe kølerdækslet. Mange forsøgte at hjælpe med alternative dæksler, men Lars fra Padborg hjalp mig med skiver under under fjederen og en ekstra gummi pakning, og så skulle den være der.
Så var der ellers dømt hygge om lørdagen. Jakob (Alfa Giulia) og jeg var på kultur udflugt til Flensborg, og lørdag aften var der fodbold i TMR´s telt:-) (Og ikke mere om den kedelige sag!)
Søndag morgen da jeg starter op, pisser vandet ud fra motoren, og efter nærmere undersøgelse viser det sig at lækagen kommer fra toppakningen!! Øv-Øv-Øv.

Vi tar bestik af situationen og aftaler at jeg kører ud og forsøger at sætte en brugbar omgangstid, alt imens jeg holder øje med temperaturen på motoren. Jeg får 5 rimelige omgange, men det hjælper heller ikke på situationen at den hopper ud af 3. gear hver 2. gang, og at syncromeshen i 2.gear er ikke eksisterende. Altså endnu et gearkasseskift på vej. Det lugter af mange penge:-(
Jeg får en bedste tid på 1.20.5 . Under omstændighederne en ok tid.
Dette kommer op på tavlen, så stor er min forbavselse da jeg senere på dagen får en elendig placering som nr 19, og en tid på 1.22.5?? Hvad dælen skete der lige der? På tavlen hænger tiderne fra Tidtagning 1 hvor jeg har 1.20.5 , og nedenunder står startrækkefølgen hvor jeg er noteret for 1.22.5?? Denne fejl fra tidtagningens side koster mig 4-5 placeringer på startgridden.
Jeg ser desværre ikke denne startrækkefølge før vi kører ud, og der er det selvfølgelig for sent at gøre noget ved det.

Tidtagning 2 gir en tid på 1.19.4 , og en startplacering som nr 16. Endnu en gang ok efter kun 5 omgange.

Straks efter sidste tidtagning går Ole, Jesper og jeg igang med topstykket. 1 time efter er vi færdige, toppakning skiftet og motoren kører igen!! Godt arbejde og stor tak til jesper & Ole!

Ydermere sætter gearkassen sig fast igen mellem 2 gear. Af med side dækslet, dask på skiftegaffel og den virker igen. Dette måtte jeg senere gøre endnu engang mellem de 2 heat!

Jeg tror Jesper og Ole havde regnet med at skulle se lidt mere race, men det meste af tiden gik i teltet med at skrue. Det må blive næste gang:-)

Så er vi klar til 1.heat. Foran mig holder Herluf og Frank i Giulia og John Steen i Cortina.

Starten går, og med 28 startende biler er der heftig trafik i 1. sving. Jeg vinder hurtigt placeringer, og det er indledningen til tæt race med bl.a. John Steen i Cortina og Herluf i Alfa. Jeg kommer forbi begge efter gode dueller, og kommer derefter op til de 2 fantastisk flotte Porsche 356, den ene en Speedster. I sving og nedbremsninger er jeg klart hurtigere, men på langsiderne trækker de kraftige motorer ud og kommer så langt foran så jeg ikke kan bremse dem ud. Efter de første sving er jeg igen oppe i kofangeren, og ind imellem er jeg også på siden af den bagerste, men så snart det går ligeud er de væk.
Jeg ender på en respektabel 15. plads efter tæt og fedt race.

Endnu bedre er det at komme i depot og konstatere at toppakningen er holdt til varmen og de mange omdrejninger. Og alt vandet er i køleren:-)
2. heat blir endnu bedre. Får en lidt sløv start, men kommer godt efter det, og over haler igen John Steen som holder foran, og Kaj Birkelund i MGB siger jeg også farvel til. Jeg ved jeg har mulighed for en klassesejr hvis jeg kører fra den åbne Porsche som også kører i div A2. Han starter lige foran mig, men på første omgang kommer jeg forbi, og det bliver indledningen til 11 spændende omgange hvor jeg øger forspringet til Kaj, Porschen, Cortinaen og Herluf som lægger og kæmper 50 meter bag mig. Jeg er tæt på Warnich i 1275 Cooper, og flere gange er jeg også forbi, men også cooperen trækker fra mig på langsiden, og de sidste 2 omgange koncentrerer jeg mig om at holde den åbne Porsche bag mig, da det vil give årets første samlede klassesejr.
Det lykkedes og jeg får en fin 8. plads generelt, motoren holdt, godt race, der var ingen buler, vejret var skønt og faktisk var der rigtig mange tilskuere denne søndag på Padborg Park. Måske det er et vink om at vi bør lave flere løb i Danmark i stedet for at køre i Sverige!
Skønt var det også at min nærmeste familie var ude og se race for første gang. Min mor, bror og min nevø var meget begejstrede. De hyggede sig og det samme gjorde jeg ved tanken om de var der. Og måske er næste generation af fam. Rühe på vej i motorsport?

fredag den 1. juni 2007

TMR er klar......

En god dag er gået.

I formiddgas var jeg på sygehuset og få lavet belastnings EKG. Alt var i den skønneste orden, og lægen sagde tilmed: " Du har en fin kondition i forhold til en mand på din alder" .

Sådan!

Det var ikke hjertet der stoppede mig, men mine ben, men da var pulsen oppe på 185, og lægen var tilfreds.

Nu ved jeg at jeg er fit, og dermed er jeg klar til weekendens race på Padborg Park.

Hiacen er pakket og Midgeten på traileren, og tidligt i morgen går den mod Padborg.
Bilen er klar. Jeg fandt et par småting ved tændingssystemet som godt kunne gi lidt ekstra. Det bliver selvfølgelig spændende med det store felt af 65 biler. Den sidste melding jeg hørte var at 31 biler var tilmeldt, men der plejer gerne at komme at par stykker mere til sidst. Det betyder sikkert tætte kampe og spændende race.

Dem som jeg kommer til at kæmpe med kunne være 2 stk Mini Cooper, 2 stk MGB, 3 stk AR Giulia, porsche 356 osv. Det tegner til en spændende weekend:-)