lørdag den 31. maj 2008

Skudt ned af Alfaspecialisten ....

Alfa folkene i lejren havde i dag noget at fejre. For en enkelt gangs skyld kørte Herluf og Frank i Alfa Giulia hurtigere end TMR. Det mente Herluf skulle fejres med champagne, og den blev behørigt lukket op. Herluf var så begejstret at han gik direkte efter at ramme mig i ansigtet, og på billedet ser man hvor meget Alfadrengene fryder sig over en enkelt sejr over TMR:-)
1.tidtagning blev en blandet fornøjelse. Bedste tid blev 1.19.17. Et stykke fra min bedste tid hernede. Der er plads til forbedring. Tror jeg fik fyldt for meget luft i dækkene her i varmen. Havde store problemer med stå fast. Der var flere biler der havde smidt væsker på banen.Det resulterede så i en snurretur lige efter mållinien, Palle Christensen kom lige efter i Mini, og han kunne ikke undvige mig og det resulterede i buler i Minien og den Cortina der kom lige efter. Ærgerligt, men et hændeligt uheld…

Alt på plads på Padborg Park

Vi er vel ankommet, og teknisk kontrol er overstået.
Lejren er slået op og grillen blev tændt midt på aftenen. Endnu en aften i Historisk Motorsport i godt selskab.

TMR - Couto - Holm afventer lørdagens 1. tidtagning...

torsdag den 29. maj 2008

Stille og roligt...

Det må være kodeordene fra de sidste par dage...
Jeg har haft bremser adskilt og justeret. Forruden blev skiftet, olie toppet op. Kompressionstesten var fin på alle cylindre, alle bolte er efterspændt, hjulkasser er rengjort og div skrammer i lakken er plettet. Alt i alt er raceren klar til den kommende weekends spændende race på Padborg Park.
Boxeren er pakket, Midgeten står indeni og campingvognen er også læsset og klar. Vejret tegner perfekt, det ka næsten kun blive en go weekend:-)

Du kan se historisk tidtagning lørdag far 9.00 - 13.00 og heats søndag fra 9.00 - 1300.
Vi ses der nede....

søndag den 25. maj 2008

TMR i TV Glad

For en uge siden deltog TMR i MG klubbens Picnic Syd i Varde. Under arrangementet kom TV Glad fra Esbjerg på besøg. De filmede selvfølgelig de flotte biler, og så ville de ha en snak med mig om arrangementet og MG generelt. Det er der nu kommet ca 5 minutters udsendelse ud af, som i øjeblikket kører på kanal TV Glad. Jeg arbejder på en mulighed for at vise det on line. Følg med her....

lørdag den 24. maj 2008

En dejlig dag..

Set i lyset af at en af vore 65-klasse kammerater er blevet gift i dag - stort tillykke med det:-) - så er det jo små ting jeg har udrettet her i det gode vejr.
Ny rude er nu monteret. Det ser klart ud, og ingen revner indtil videre...
Bagerste bremser serviceret, nye bakker igen. Olie på gearkasse, ventilspillerum justeret, hjul afbalanceret, benzin filter renset og så har jeg ordnet et par små kosmetiske ting. I morgen er det forenden der får en service tur, og så er vi klar til næste weekends race.

Og i dag har jeg også hentet et par motorer i Ølgod. Det er altid godt at have lidt at arbejde med, så jeg har købt to 1098 og en 1275 Marina motor. Så nu er der ingen undskyldning for ikke at få lavet en reserve motor....

onsdag den 21. maj 2008

Job done...

Et af de påtrængende jobs der skulle klares inden Padborg Park var udskiftning af min forrude. Blev jo venligt gjort opmærksom af vores nye tekniske kontrollant Poul Heichendorf, at min forrude ikke var lamineret som det kræves i reglementet. Uanset hvor forstående han ellers var for at montering af lamineret rude i både Midget og MGA var dømt til at mislykkes på et tidspunkt, og helt sikkert vil medføre revner, så mente han nu at jeg skulle have den rigtige rude i til næste løb. Og det er jo snart...

Efter en hård kamp og masser af tålmodighed, fik jeg lagt min nye rude i uden revner. Sidste gang jeg prøvede, revnede den da jeg skulle ordne det allersidste hjørne, og igen da den blev monteret i stolperne på bilen. Nu er den i rammen, og i morgen kommer den på bilen. Forhåbentlig stadig hel:-)

Og i weekenden skal der så laves service på raceren. Bremser skal gåes efter, kompressionstest, ventilspillerum, benzinfilter m.m.

Og får jeg min nye gearkasse tilbage inden løbsweekenden skal den også skiftes. Der bliver igen nok at se til:-)

tirsdag den 20. maj 2008

Ny Tidsplan Padborg Park

Flere har vist interesse for at komme ned og se Historisk Race på Padborg Park i weekenden den 31. maj og den 1. juni.

Her kan man se den opdaterede tidsplan:
Tidsplan m.m. Padborg Park 31.5 - 1.6 2008

Vær opmærksom på at du skal tidligt op søndag for at se det meget spændende 1. heat i den mest spændende klasse; 65 klassen:-)

PT 29 biler tilmeldt i 65 klassen!

Vi ses dernede....

mandag den 19. maj 2008

Klassen er fyldt:-)

I dag er den foreløbige deltagerliste til næste løbsweekend på Padborg Park blevet offentliggjort. Og det er opmuntrende læsning. Allerede nu er der tilmeldt 25 biler i 65 klassen, og det bliver denne gang et spændende og varieret felt der stiller op. Lige nu 16 forskellige type biler. Flot!
Og endnu bedre er det at Div. A1 som TMR kører i, for første gang bliver med mindst 5 biler, dvs fuldt pointudbytte til vinderen.

Hvem det så bliver er ikke nemt at spå om. Umiddelbart må den "nye" Ginetta fra Vulpus Racing nok betegnes som storfavorit til den samlede klassesejr på Padborg Park. Ginettaen har vægten og køreegenskaberne med sig, så det bliver spændende at se om Jacob og bilen kan enes om at holde fart hele vejen hjem..

Og så bliver der jo den nye dreng i klassen; Ole Aaen i den grønne Midget. Ole er fuld af entusiasme, og har en fin bil. Men den er ikke testet særligt meget, og det er første gang at Ole skal køre rigtigt race. Det bliver rigtigt spændende at se Oles Midget på banen.
Johan i Frøøje har tidligere haft rigtig meget fart i bilen netop på Padborg Park. Forrige år kørte han faktisk omgangstider der var hurtigere end TMR, så det bliver spændende om han holder farten i år.
Og så glæder det mig meget igen at se Claus Ebberfeld på tilmeldingslisten. Claus viste mig vejen tilbage i 2004 og 2005, hvor jeg stadig kørte Bakkeløb. Hans Spitfire gjorde det utroligt flot i 2004 og viste at man godt kan køre race med en lille gammel englænder på et begrænset budget. Desværre begyndte det at gå ned ad bakke for Claus da jeg begyndte at køre i 2005, men jeg håber at Claus får troen og entusiasmen tilbage igen nu hvor vi tilsyneladende igen kan mønstre fuldt hold i "Den lille klasse".

Så der bliver kamp om placeringer og point på Padborg Park den 31. maj - 1. juni. Det bliver fedt!

Så kører Consulen...

Så blev der igen tid til at lege lidt med min nye bil:
De former er da bare for fede:-)
Der havde simpelthen sneget sig et fremmedlegeme ind i motorrummet på min Consul.
En Bosch tændspole!! Da den blev udskiftet med en passende ny Lucas enhed, spillede maskineriet bare som en drøm. Gode gamle Lucas kan man altid stole på:-)

lørdag den 17. maj 2008

TMR på Varde Torv

I dag har MGCCDk afholdt Picnic tur startende på Varde Torv. Jeg har været med inde over i planlægningen, og det blev for et stykke tid siden aftalt at jeg skulle tage raceren med til udstilling på torvet. Både fordi nogle ville finde den interressant, men også fordi jeg gerne vil vise at man kan bruge sin gamle klassiske bil til andet end søndagsture ud i det blå. Jeg synes selv det var en succes, og ud fra de snakke jeg havde med andre deltagere og publikum, tror jeg også at andre synes det samme. Der vil altid være nogle personer der synes at det er upassende at bruge (misbruge) sin bil til sådan noget. Dem er jeg heldigvis bedøvende ligeglade med:-) Raceren var ikke den pæneste bil på torvet, men i min verden absolut den sjoveste...Der blev taget en masse gode billeder, og delt brochurer ud.TV Glad var også på plads, så på et tidspunkt kommer der en udsendelse om dagen, hvor jeg sandsynligvis deltager i et interview. Tidspunkt vil blive annonceret her på siden:-)

fredag den 16. maj 2008

Det er ikke hver dag.....

... man ser 2 Bronce Yellow MGB i Danmark ved siden af hinanden:-)
Den skønne originale gule farve som postbilen har, er ikke en man ser hver dag. Bo & Karen har fået deres hjem fra Tyskland, og tirsdag aften var vi på besøg hos Kurt Jensen fra MGCC.dk, og vi var sammen med ca 10 andre biler ude på en skøn aften tur omkring Vejrup.

Her over; 2 biler med samme mærke på køleren, men alligevel 2 forskellige biler: Leif´s MG TD fra 1953, og en fin BRG MGB fra midt i 60´erne.Og herover et skønt billede af Kristian Hansens nyrenoverede sorte MGC under et nyudsprunget træ hjemme i Kurts have:-)En enkelt dekoration på postbilen kan findes.
Og solen er altid skøn at have med når man tar billeder af gamle biler.. .

I morgen deltager vi i Picnicturen på Varde Torv

Raceren er pakket i Boxeren, rengjort og klar til udstilling på Torvet. Som de fleste læsere af denne blog nok er bekendt med, så mener jeg at vores biler er beregnet til at blive brugt, og jeg vil også gerne vise omverdenen at en MG kan bruges til andet end at køre søndagstur i, så derfor tar jeg besværet med og udstiller raceren i et par timer i morgen formiddag. Jeg er klar over at jeg ikke bliver valgt til showets flotteste bil, men måske kunne vi lokke en enkelt eller to ud at se noget historisk race her i foråret.

Arrangementet er på Varde Torv lørdag formiddag mellem 10 - 12 , og herefter kører vi tur i det skønne vestjyske sommerland..

mandag den 12. maj 2008

Så gik den pinse...

Heldigvis med dejligt vejr, og mulighed for at komme ud og nyde sin åbne bil. Var en tur ved Vesterhavet i dag. Kørte en tur til Vejers, hunden badede og jeg nød livet og den lækre friske fisk jeg købte til frokost i Restaurant Knudedybet. Et skift af mit strømfordelerdæksel på postbilen kurerede de irriterende udsættere bilen har haft siden den blev kørt frem fra vinterhiet. Nu kører den igen som en drøm:-)
Jeg har nu fået monteret det renoverede bagtøj på Steen´s Midget. Det er nu en fornøjelse at hænge ordentlige ting på en bil, istedet for at montere gammel rustent skrammel.Midgeten blir nu monteret op med en komplet Frontline undervogn, nye bremser og lejer, samtidigt med at div. småfejl bliver rettet.

lørdag den 10. maj 2008

Tiden skal jo gå med noget fornuftigt...

Og derfor kom Steen René lige forbi med et par kasser:-) Her i var der mange fine dele, og et enkelt bagtøj i knap så fin tilstand.Alle disse fine dele skal jeg montere på Steens Midget, som allerede nu er i fin stand. En meget reel bil som er pæn overalt; udvendigt, indvendigt og i bunden. Steens firma, Jysk Storkøkken Service , har været med som sponsor af TMR fra starten, både mens det er gået godt, og også i den korte periode hvor alt ikke var på toppen.
Hvad var så mere naturligt end at jeg hjælper med spændende opgraderinger på Steens Midget.
Bilen har kørt med trådhjul indtil nu, men ovenover ses det bagtøj der kommer til at sidde på bilen fremover. Efter adskillelse og en omgang slibning, grunder og lak, kom bagtøjshuset egentlig til at se helt hæderligt ud:
Men hvorfor skifte bagtøj vil nogen måske spørge? Steen ville have de flotte og mere holdbare Minilites på bilen. Steens Midget var forsynet med et originalt trådhjulsbagtøj, og det er smallere end pladehjulsbagtøjet som de fleste Midgets er originalmonteret med. Forskellen ses her:

fredag den 9. maj 2008

Billeder fra Knutstorp.

Fandt lige et kort der sad i kameraet. Morten har været flittig med kameraet denne weekend, og mange af hans billeder kan nu ses på HMS .DK Galleri Her sidder jeg og studerer dagens tider og video. Altid sjovt at se videoen af løbet bagefter:-)
Dette billede er fra starten af 1. heat, hvor jeg starter på pos. 6 med Lotus´er både for og bag:-) Bagved holder der 22 biler der alle meget gerne vil forbi...
Frank Alfasud og jeg i en hyggelig stund efter sidste løb. Og så har Christian Knudsen været så venlig at låne mig nogle af hans gamle lærebøger. Nu har jeg en lille smule mere viden om min Consul Classic 315. En fed bil som jeg blir mere og mere begejstret for:-)

mandag den 5. maj 2008

Søndag på Knutstorp.

Efter en rigtig hyggelig fællesspisning lørdag aften, var det søndag formiddag tid til det første heat. Jeg var klar over at der ville blive nok at se til med 6 stk Lotus motoriserede biler bagved. De var havnet der af forskellige grunde, men der er ingen tvivl om at de har betydelig flere kræfter end Midgeten , og at det ville blive næsten umuligt, især på langsiden, at holde dem bagved igennem et helt løb. Men det var mig der var foran, så derfor måtte de jo overhale:-)
Fik en god start, overhalede Warnich som holdt lige foran på pos. 5. Bagfra kom Oscar Siesby i Lotus Cortina. Til gengæld holdt jeg Ib Vølding I Lotus Elan bagved, og det galdt så længe jeg var med i løbet. Løbet blev nu et stort pres bagfra. Warnich og John Milbank i Lotus Cortina lå bagved i flere omgange inden de kom forbi, Spændende race. Og motoren gik godt og min kølevandstemp var fin. Lige indtil 2 omgange før mål hvor det forenden af langsiden sagde "plopf". Jeg troede noget var eksploderet, men opdagede hurtigt at motoren stadig kørte rundt, men kort efter steg kølevandstemperaturen voldsomt, og det betød at noget var sprunget, muligvis en køleslange. Slukøret trillede jeg ind, og kunne kort efter konstatere at der var blæst en frostprop ud!
Det var sgu træls, især da jeg ikke var 100% sikker på at jeg havde en ny liggende i bilen.
Men endnu en gang viste servicevognen sit værd. Op af skufferne kunne jeg fiske en pose med 3 spritnye frostproppper, og jeg fik hurtigt monteret en ny, og var dermed klar til 2. heat. Og endnu bedre var det at konstatere at jeg var blevet klassificeret fordi jeg havde fuldført over 70% af løbet. Dermed havde jeg stadig mulighed for en samlet klassesejr, det krævede nu en sejr i sidste heat.
Min startposition i heat 2 var mere"efter bogen". Pos 11, men kun Lotus biler og en enkelt Mini foran. I min verden en stærk præstation:-)Denne gang får jeg en fantastisk start. Kommer forbi Warnich, Vølding og Milbank, som alle startede foran. Milbank kommer hurtigt forbi igen, men nu starter en indædt fight med Vølding og Warnich hvor det hele bølger frem og tilbage. Vølding er naturligvis hurtigst på langsiden, men jeg får flere gange oparbejdet et så stort forspring på den krævende del af banen at jeg kan holde ham stangen på langsiden. Flere gange er han forbi, men jeg udbremser ham igen for enden, og flere gange kører vi side om side op mod tændstiften, og der er virkelig kamp til stregen. Imens lurer Warnich bagved på den mindste fejl så han kan stikke forbi. Til sidst får Vølding et hul og kommer lidt fri, og jeg kan koncentrere mig om at holde Warnich bagved, og for en sjælden gangs skyld kommer jeg før ham over målstregen, under et sekund fra Vølding I Elan´en og 2 sekunder foran Warnich. Et fedt fedt race hvor det hele flaskede sig. Og ydermere fik tiden endnu et hak nedad, så weekendens bedste tid var imponerende 1.17.235
Det var simpelthen hele vinterens arbejde værd:-)

Tidtagning på Knutstorp:-)

Jeg har altid syntes at Ring Knutstorp var den fedeste bane at køre på, og den netop overståede weekend har ikke ændret på det synspunkt, nærmere tværtimod:-)Weekenden startede hos Jacob hvor Morten og jeg mødtes med Jacob fra Couto Racing. Jacob overrasker hele tiden positivt, og det viste sig jo også at han er lidt af en skabs englænder. Hans fine XK var et studie værd inden turen gik til Sverige. Lørdagen startede ud med træning, og det var helt klart at rusten lige skulle bankes af, og jeg skulle finde tilliden til bilen igen. Jeg har i vinters brugt en del tid på at studere baneforløb og idealkurver, for jeg har hele tiden været klar over at der er mere at hente på den konto. Så træningen blev også brugt til lidt eksperimenter og forsøg. Jeg blev klokket til 1.20.3 . helt respektabelt, meen var godt klar over der var mere i mig. Sidste år kørte jeg 1.18.7 , og det var helt klart målet at komme derned igen. Og helst under:-)Fedt var det at konstatere efter træningen at vandtemperaturen var dejlig lav, og alt vandet var i køleren, så indtil videre artede motoren sig...
Der var tilmeldt 28 biler i 65 klassen, lige fra T-typer fra trediverne og 10 stk Lotus i forskellige afskygninger. Lotus´erne er selvfølgelig lynhurtige, men tag ikke fejl af de gamle MG´er. Hk har de masser af, det kniber mere med bremser og undervogn. Jeg havde mit hyr med Jørgen Hansson på langsiderne inden vi skulle bremse. Men dejligt at se at de stiller op i baneløbene i år. De pynter i feltet, og er ikke de langsomste:-)
1. tidtagning var der helt klart mere skub i både chauffør og bil. Bremsepunkter og linier på banen var betydeligt bedre, og maskineriet kørte nu perfekt. Den eneste bekymring er min gearkasse som igennem hele weekenden blev dårligere og dårligere. Den larmer utroligt meget i 1. gear, og synger nu også i 3. og 4. Ikke desto mindre klokkede jeg en fin tid på 1.18.3. en forbedring af min bedste omgangstid på 0.4 sekund. Tilliden til bilen var tilbage!
Kontrol af motorrum efter tidtagning viste lidt oliespild, og det viste sig at et par bolte på forkædedækslet var gået løs. Ellers stadig alt vel med motoren.
Og det fantastiske var så at det rakte til en startplacering som nr 6 ud af 28 biler. Det betød en start midt i minefeltet af Lotus´er!!
Tidskørsel 2 gik endnu bedre. Efter en del trafik i starten fik jeg 3 omgnage med fri bane, og det gav straks pote: 1.17.6 - 1.17.7 - 1.17.5!! Jeg havde nu taget 1.2 sekund af min bedste 2007 tid. Det var stort... Til gengæld havde alle Lotus´erne nu fået skub i maskineriet , og der var 9 af dem + Warnich i Mini foran. Vi var 7 biler indenfor et ½ sekund, heriblandt Warnich og jeg. Det tegnede til en spændende start:-)
Resultater og tider kan ses her: Race result Knutstorp