onsdag den 14. november 2012

Pubmøde - vinterhi - præmiefest og en nødvendig rep....

 Tirsdag aften var TMR vært ved det efterhånden traditionsrige november pubmøde i mine pænt opryddede værkstedslokaler.....
Det var en fornøjelse at se over 30 tilmeldte, og jeg synes selv vi havde en hyggelig aften
Denne gang var jeg selv lidt mere afslappet - havde god tid til at cirkulere lidt og forsøge at snakke lidt med alle..
Her må jeg rette en kæmpe tak til min kære moder som stod for al hjemmebag og den praktiske organisering i køkkenet. Uden hende var det blevet en stresset aften.
Men det blev det ikke....
Ihvertfald lige indtil jeg skulle vise lidt video;(
Alt var prøvet behørigt af inden , men noget gik galt og mit moderne trådløse grej måtte suppleres med et godt gammeldags kabel - og så kørte det :)
Igen var der medlemmer langvejs fra. Hele 5 sønderjyder havde fundet vej til Esbjerg...
 Dagene forinden pubmødet gik godt med oprydning og klargøring af V8´eren til det vinterhi den altid kommer i når saltet på vejen nærmer sig. Denne gang skulle min "nye" Safari camper med i hi, og heldigvis var Jesper som sædvanlig hjælpsom.
 V8´eren er jo i rigtig fornuftig brugstand, og karrosseriet er stadig rigtigt godt omend jeg har konstateret bobler få steder. Værre er det med cromen på kofangere mv. Det ses tydeligt på pasformen at det er kineser kofanger, og at de har kunnet holde sig fine i 4 år  nu betragter jeg som lidt af et mirakel. Nu har kofangerne og anden crom fået noget vielzweckspray og så ser vi hvordan det ser ud til foråret.
 De små lygtehuse er nok desværre forbi mulig redning, og de er en af de ting jeg skal ha gravet frem af gemmerne. Det skulle være muligt at finde et par gode originale et sted på lageret :)
 Nu er den dejlige bil placeret behørigt under et godt åndbart støvlagen ved siden af Jespers MGC...
 ....og Jaguar Mk2 projektet. I nærheden står 2 af mine egne Midget projekter. Donsig´s gamle racer venter på tid og det nøgne karosseri i forgrunden er så dårligt at det skal skrottes efter jeg har bjærget undervognen, skivebremser og lhd styretøj....
 Og her hvor den koldere tid har indfundet sig, blev det også klart at der var en ting med varmeapparatet på Futura´en. Den havde meget svært ved at varme kabinen op, og efter gennemgang til varmeapparatet var tjekket måtte jeg tjekke termostaten. Det var ellers meningen at den skulle sidde i motoren indtil det kommende motorskift, men nu måtte den tjekkes. Og det var godt af 2 grunde! Termostaten til højre var utæt og dermed altid åben = kold motor. Den blev skiftet med tingen i midten. Slangen til venstre trængte også alvorligt til fornyelse. Ja, den var så mør at jeg ser det som et mirakel at den ikke er sprængt på en af mine motorvejsture til Holsted. Nu varmes motor og kabine fornuftigt op, og vandet bliver i kølesystemet:)
Og til slut lige et billede fra den netop overståede præmiefest i HMS. Nikolaj Leed som en fortjent nr 1, og jeg selv som en glad nr 2. Verner Nielsen blev nr 3. Jeg har gjort hvad jeg kunne i sæsonen, gennemført alle løb og kørt fornuftigt stærkt uden en eneste bule hele året. Det har været en fornøjelse at kæmpe med alle 65-2 drengene igennem hele sæsonen og vi har haft det fantastisk hyggeligt sammen også.

Nu er det garage tid. Jeg har et par projekter jeg skal i gang med, og omkring juletid skulle jeg gerne ha racermotoren ud, så jeg kan begynde forberedelserne til den opgraderede motor i god tid.
En gang i foråret tar jeg beslutning om hvordan den nye sæson skal køres. Jeg tror der bliver lidt mindre løbsaktivitet næste år, men nu må vi se hvordan motivationen og lysten - og ikke mindst pengepungen ser ud når foråret kommer....

Futura - for den moderne Sporty familie...

... Eller for repræsentanten med den store kollektion...!
Ja, sådan præsentererer De Forende Automobilfabrikker i 1960 en Austin Futura.
Store ord, og man kan vel ikke andet end trække på smilebåndet i dag.
 
Især når de fortsætter med vendinger som:
 
"Elegancen og den fuldendte teknik gør Futura topmoderne, ikke blot i dag, men aar frem i tiden - og de sportslige køreegenskaber og den levende robuste motor vil begejstre enhver bilentusiast... Prøv selv! "
 
Og læg mærke til at den nævnte pris er incl " Varme og defroster" !!
 
Ja - tiden var en anden i 1960 og det samme var kravene til den nye bil.
 
En stor tak til Jørgen Lind som på mit pubmøde i går overrakte denne fine tidstypiske reklame.
 
Jeg synes den er fantastisk....

fredag den 2. november 2012

Efterårets sysler er i gang...

 Og en af de vigtigste - og første - opgaver der stod og ventede efter min Uk tur, var min Rover Vitesse. Inden jeg forlod Danmark blev bilen hængt op på liften, og her tørrede den godt ud mens Lars og jeg hyggede i England. Morten passede hus og hund i Esbjerg, og jeg tror Morten er ganske godt tilpas med at gøre Esbjergs gader  usikker i Transitten, så der var ro i garagen i de dage...
 Straks efter hjemkomsten skulle jeg i gang med rengøring og undervognsbehandlig af det fine SD1 karrosseri. Vitessen har tydeligvis fået undervognsbehandling tidligt i sit knap 30 årige liv, og det har gjort bilen godt. men det er også tydeligt at se at bilen har haft en ejer der har været glad for bilen og - sandsynligvis - har haft midlerne til den renovering som den har fået  for ca 5 år siden. Nu var det tid igen til nogen efterbehandling, hvis vi bare skal ha en rimelig chance for at holde karosseriet frisk de næste 6-8 år, især hvis jeg vælger at bruge den i vintertiden...
Det nåede jeg så i dagene efter hjemkomsten, for jeg havde også en deadline, vi skulle nemlig holde MG Sport udvalgsmøde torsdag aften i Vejle, hos min racekollega og MGCC DK formand - Ole Aaen. Og da Futuraen med sin originale 948 motor endnu ikke egner sig til en motorvejstur, var det oplagt at Vitessen var valget. Det er jo næsten sådan en tur bilen er skabt til! Der er ingen tvivl om at lande og motorvej er Vitessens stærkeste områder, og jeg kan med ro i sindet sige at det er den bedste bil til det job jeg nogensinde har haft. Den er en krydser, en limo, en luksusraket, en rigtig dejlig bil og jeg tror på den i mange år fremover....
Og til de der mistænker den for at være dyr at køre i mht fuel, så kan jeg helt ærligt sige at hvergang jeg sætter mig ind i bilen så overskygger glæden fuldstændig den latterlige bekymring om økonomi. Og når jeg så kommer ud på gaden er det kun lyden af den lækre v8 motor jeg med glæde tænker på.
 
Så sagen er klar! 
Hos Ole var det som altid et overflødighedshorn af gamle biler og motorcykler. Og så afspejler Ole´s profession selvfølgelig også nogle muligheder for at profilere sine hobbies og sit firma på samme tid.
Bl.a. har Ole fremstillet nogle rigtig flotte plakater i forskellige materialer af hans køretøjer i forskellige løbssituationer. Rigtigt dejligt at se....
Og som de MG entusiaster vi alle er så skulle der selvfølgelig også kigges lidt på Oles 2 fine biler. Raceren kender jeg jo rigtigt godt og MGA´en er også værd at kigge på....
 
Og udover det, så fik vi diskuteret MG Sport på kryds og tværs. Både den forgangne sæson, og også den nye, der venter i det nye år. Vi har nogle spændende udfordringer og der er også nye tanker i en alternativ spændende retning at forholde sig til....
 
Jo, efteråret er godt i gang:)